Helmond wil het winkelgebied van de toekomst gaan creëren

Op 12 februari presenteerde Platform 31 in opdracht van detailhandel
Nederland en G32- stedennetwerk het onderzoek Winkelgebied van de
toekomst. Wethouder van Mierlo nam als voorzitter van de pijler economie
van de G32 de aanbevelingen mee naar de gemeenten. Het Helmondse
detailhandelsbeleid geeft direct het goede voorbeeld van die
samenwerking tussen lokale marktpartijen en overheid om het winkelen in
Helmond aantrekkelijker en toekomstbestendig te maken.

Landelijk onderzoek winkelgebied van de toekomst

We gaan anders winkelen en dat wordt steeds meer zichtbaar en merkbaar in winkelgebieden. De uitdaging  is om winkelgebieden aan te passen aan de nieuwe trends en ontwikkelingen. Het onderzoek ‘Winkelgebied van de toekomst’, uitgevoerd door Platform31 in opdracht van detailhandel Nederland en het G32-stedennetwerk, presenteert meer dan vijftig maatregelen. Makelaars, vastgoedeigenaren, projectontwikkelaars, winkeliers, gemeenten en provincies gaan zich inzetten om de winkelgebieden aantrekkelijker te maken.

Het winkelgebied van de toekomst ontstaat door duidelijke, toekomstbestendige keuzes te maken; wat blijft winkelgebied en wat niet? Het is in ieder geval schoon, veilig, bereikbaar en betaalbaar en speelt in op de door de consument gewenste vorm van winkelen. Verder wordt in het winkelgebied geanticipeerd op verschillende trends, vindt publiek-private samenwerking plaats en worden detailhandelsontwikkelingen afgestemd.

Yvonne van Mierlo, wethouder gemeente Helmond en voorzitter pijler Economie van de G32: “Cruciaal voor de toekomst van winkelgebieden is goede publiek-private samenwerking op lokaal en regionaal niveau. De aanbevelingen uit het rapport bieden gemeenten inspiratie. Het rapport biedt zinvolle bouwstenen voor de nieuwe coalitieprogramma’s.

Helmondse detailhandelsbeleid

”Het Helmondse detailhandelsbeleid ligt helemaal in lijn met de conclusies uit dit onderzoek”, aldus Yvonne van Mierlo. “Het grootste gemeenschappelijke belang is de aantrekkelijkheid van een winkelgebied voor de consument. Dat is ook een mooie uitdaging voor de nieuwe gemeenteraad.” 

bron : Helmond.nl