U hoeft niet langer aangifte te doen voor een verloren reisdocument

Foto:

Vanaf zondag 1
december wijzigen de regels die gelden bij een vermist reisdocument. Als iemand
vanaf die datum zijn of haar paspoort, identiteitskaart of rijbewijs verloren
heeft of wanneer dit document gestolen is, is het niet meer nodig om aangifte
te doen bij de politie.In plaats daarvan kan direct een bezoek worden gebracht
aan de gemeente, waar een verklaring kan worden ingevuld dat het document
gestolen of verloren is. Ook kan dan direct een nieuw reisdocument worden
aangevraagd.

Deze wijziging in de regels geldt niet alleen in Helmond,
maar in veel gemeenten van Nederland. De regels worden aangepast, om het voor
de inwoners gemakkelijker te maken en om de drukte bij de politie te
verminderen, zodat zij zich op andere zaken kunnen richten.

Vermoeden van fraude

Bij het invullen van de verklaring dat het paspoort, de
ID-kaart of het rijbewijs verloren of gestolen is, wordt door een medewerker
van de gemeente gecontroleerd of de verklaring die daaraan gegeven wordt betrouwbaar
is. Als er een vermoeden bestaat van fraude, wordt alsnog de politie
ingeschakeld. Er is dus weldegelijk nog steeds controle op fraude met
reisdocumenten.

Risico van
identiteitsfraude

Het blijft belangrijk dat mensen zorgvuldig met hun
paspoort, rijbewijs of identiteitskaart omgaan. De gevolgen van verlies of
diefstal kunnen aanzienlijk zijn. Als mensen met verkeerde bedoelingen het
document in handen krijgen, kunnen zij daarmee identiteitsfraude plegen. Zo
kunnen ze bijvoorbeeld een lening of telefoonabonnement afsluiten op naam van die
ander. Het gevolg is dan dat niet de fraudeur, maar degene die het document is
kwijtgeraakt, de rekening ontvangt.  Het
aantal slachtoffers van identiteitsfraude is de afgelopen vijf jaar flink
gestegen: hadden in 2007 nog zo’n 75.000 Nederlanders te maken met ID-fraude, vorig
jaar is dat aantal gestegen naar ruim 600.000. Gemeente Helmond roept haar
inwoners dan ook op om zorgvuldig met het reisdocument om te gaan.

Signaleringslijst
ministerie

Als men regelmatig een reisdocument verliest, kan die
persoon op een signaleringslijst van het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties terechtkomen. Het gevolg is dan dat de persoon in kwestie
een tijdlang niet meer in aanmerking komt voor een nieuw paspoort en alleen een
identiteitskaart kan krijgen. Daardoor is het dan een tijd niet mogelijk om naar
landen buiten Europa te reizen.

Alleen op afspraak

Bij de Stadswinkel van gemeente Helmond is het alleen op afspraak
mogelijk om een paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of ander product van de
gemeente aan te vragen. Het voordeel hiervan is dat een bezoeker van de
Stadswinkel niet hoeft te wachten, maar direct op het afgesproken tijdstip
geholpen wordt. Een afspraak maken kan via www.helmond.nl/afspraak. Mensen die
geen internet hebben, kunnen bellen met 14 0492. Steeds meer producten kunnen
ook eenvoudig en snel aangevraagd worden via het internet op www.helmond.nl. Een bezoek aan de Stadswinkel
is dan niet nodig. Voor een paspoort, identiteitskaart en rijbewijs is dat
(nog) niet mogelijk. Daarvoor dient de aanvrager persoonlijk naar de
Stadswinkel te komen, zowel bij de aanvraag als bij het afhalen.