Paspoort en ID-kaart 10 jaar geldig vanaf 9 maart

Vanaf zondag 9 maart zijn een paspoort en identiteitskaart 10 jaar
geldig. Het gaat alleen om paspoorten en identiteitskaarten die na die
datum nieuw aangevraagd zijn.Het paspoort of de ID-kaart dat u nu heeft, is dus nog steeds 5 jaar geldig. Op het moment dat u na 9 maart een nieuw document aanvraagt, heeft dat een geldigheidsduur van 10 jaar. Dit zult u ook terugzien in de datum die onder ‘Geldig tot’ op uw document staat.

Alleen voor 18 jaar en ouder

De geldigheid van 10 jaar geldt alleen voor personen van 18 jaar en ouder. Voor kinderen tot en met 17 jaar blijft het paspoort of de identiteitskaart 5 jaar geldig. Deze regel geldt, omdat kinderen in een paar jaar veel van uiterlijk veranderen.

Nieuwe Paspoortwet

De gewijzigde regels staan in de nieuwe Paspoortwet. Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft op vrijdag 10 januari bekendgemaakt dat deze nieuwe wet op 9 maart ingaat. De nieuwe regels gelden in alle gemeenten in Nederland.

Aangevraagd paspoort annuleren niet mogelijk

Mensen die in de afgelopen periode een paspoort of identiteitskaart hebben aangevraagd, kunnen deze aanvraag helaas niet annuleren. Het document wordt namelijk al gedrukt en daardoor zijn er al kosten gemaakt. Op vrijdag 10 januari heeft de minister bekendgemaakt dat de nieuwe Paspoortwet op 9 maart ingaat. De gemeente kon u daardoor niet eerder informeren over deze wijziging.

Afspraak annuleren en verplaatsen

Heeft u voor de komende periode een afspraak gepland voor het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart en wilt u die afspraak verplaatsen naar een datum na 9 maart? Neemt u dan even contact op met het Klant Contact Centrum via tel. 14 0492. Zij kunnen de afspraak voor u verplaatsen.

Extra drukte na 9 maart

De verwachting is dat veel mensen zullen wachten met het aanvragen van een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart tot na 9 maart. In die periode zal het daardoor extra druk zijn in de Stadswinkel. De gemeente adviseert u om tijdig uw afspraak in te plannen. Dan is er nog voldoende keuze in de verschillende dagen en tijden. U kunt uw afspraak nu al plannen via de link hieronder of tel. 14 0492. Let u er bij het maken van de afspraak via de website op dat u de afspraak plant na 9 maart.

Gewijzigde tarieven

Met de invoering van de nieuwe Paspoortwet, veranderen ook de tarieven die u dient te betalen voor de aanvraag van het document. Een paspoort zal zo’n 15 euro duurder worden en de prijs van een ID-kaart gaat met ongeveer 10 euro omhoog. De documenten zijn dan wel tien jaar geldig in plaats van vijf jaar. Voor kinderen onder de 18 jaar blijft de prijs van een paspoort ongeveer gelijk en wordt een identiteitskaart iets goedkoper.  De precieze prijzen in Helmond moeten nog worden vastgesteld. Zodra deze bekend zijn, kunt u dit vinden op deze website.

Geen vermissingskosten meer

Vanaf 9 maart hoeft u geen vermissingskosten meer te betalen. Dit betekent dat u niet meer extra hoeft te betalen op het moment dat u uw identiteitskaart of paspoort bent kwijtgeraakt of wanneer het document is gestolen. Wel blijft het belangrijk dat u zorgvuldig met uw document omgaat. Als u uw paspoort of ID-kaart verliest, kunnen anderen er misbruik van maken en dat kan u veel ellende opleveren, zoals onterechte rekeningen of een deurwaarder aan uw deur. De extra kosten voor een spoedaanvraag blijven wel.