22 nieuwe flitspalen waarvan 7 in Helmond

‘s-Hertogenbosch, Eindhoven, Oss, Geldrop, Vught, Nuenen, Helmond – In de
politieregio Oost-Brabant worden eind januari 22 nieuwe digitale flitspalen
geactiveerd. De serie maakt deel uit van een landelijke modernisering van
flitspalen, dat vorig jaar reeds in gang is gezet.De digitale flitspalen staan
op plaatsen waar eerder de verouderde, analoge flitspalen stonden of staan op
nieuwe locaties. Het gaat om 7 flitspalen in Helmond, 6 in Eindhoven, 3 in
Geldrop, 2 in ‘s-Hertogenbosch en Oss en 1 in zowel Vught als Nuenen.

Het gaat om de volgende locaties in Helmond:

Europaweg, 50 km/u weg, t.h.v. de kruising met de Boerhaavelaan –
Binnendongenstraat

Europaweg, 70 km/u weg t.h.v. de kruising met de Schootense Dreef –
Brandervoortse Dreef

Europaweg, 50 km/u weg t.h.v. N270 Binnendongenstraat – Boerhaavelaan

Julianalaan, 50 km/u weg t.h.v. de kruising Aarle Rixtelseweg –
Wesselmanlaan

Aarle Rixtelseweg, 50 km/u weg t.h.v. de kruising Jan van Brabantlaan –
Julianalaan

Deurneseweg, 70 km/u weg t.h.v. de kruising Weg door de Rijpel –
Rivierensingel

Jan van Brabantlaan, 50 km/u weg t.h.v. de kruising Wesselmanlaan –
Aarle-Rixtelseweg

Bewezen effect

Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de
verkeersveiligheid worden vervangen. Op basis van de verkeers- en
ongevallengegevens hebben het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente
vastgesteld dat op bovengenoemde locatie de flitspaal vervangen wordt.
Flitspalen hebben een bewezen effect op de beïnvloeding van het rijgedrag.

 

Digitale flitspalen die flitsen zodra bestuurders door rood rijden
en/of te hard rijden. De foto wordt direct overgeseind naar een andere locatie
waar vervolgens de foto met de noodzakelijke gegevens wordt verwerkt.

Van analoog naar digitaal

De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder
leiding van het Openbaar Ministerie met als doel de komende jaren een groot deel
van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Groot voordeel van
digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de
boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op
de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de
overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.

Flitser

De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord zodat
gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct worden overgeseind naar een
dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakt nog gebruik van een filmrol,
die eerst ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale
flitser die geen last heeft van een volgeschoten film, werkt continu en maakt
gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien
is. Weggebruikers hebben dan geen hinder van flitslicht.

Roodlichtcamera

Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten, meet niet
alleen de snelheid van iemand die te hard rijd maar legt ook weggebruikers vast
die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus
twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.