Foto expo Nicolas Dherviller

Foto:

Van 15 april tot en
met 29 juni zijn bij Gemeentemuseum Helmond ruim 25 fotowerken van de jonge
Franse kunstenaar Nicolas Dherviller te zien. De expositie toont werk dat hij
de afgelopen vier jaar heeft gemaakt. De foto´s behoren tot de series Behind the Future, My
sentimental Archives, Tourists en
Hommages.

Het is voor de eerste keer dat Dhervillers in Nederland
exposeert. Naast werk op monumentaal formaat zijn er ook lichtkasten waarop een
foto is aangebracht. Deze presentatiewijze geeft een heel bijzonder
lichtdonkereffect.

De
fotografie van Nicolas Dhervillers stelt ons voor raadsels. We zien figuren in
kleding van vorige eeuwen in hedendaagse landschappen of stadsgezichten. Of hij
toont ons industriële complexen overwoekerd met vegetatie. En wat doet die
toerist daar midden in dat schelverlichte bos? Deze tegenstelling verwart.

Inspirerend

Dhervillers
verzamelt archieffoto’s en andere historische foto’s van personen of groepjes
mensen. Deze plaatst hij in een andere foto die hijzelf heeft gemaakt. Of hij
laat zich inspireren door personages die voorkomen in het werk van 19e
eeuwse Franse kunstenaars zoals de Arenleesters
van Millet. Op internet zoekt hij naar afbeeldingen van toeristen in een zo
banaal mogelijke pose.

Gestolen

Die
‘gestolen’ personages worden soms door Dhervillers ingekleurd. Vervolgens
plaatst hij ze bijvoorbeeld in een idyllisch landschap, een besneeuwde
Zwitserse stad of langs een opgebroken weg. Hieraan voegt hij dan
eigentijdse elementen toe als een shovel of een
verkeersbord. De figuren lijken eenzaam en verloren in hun omgeving
die vaak desolaat en sinister aandoet.
De figuren lijken gevangen in hun
omgeving. Ze bewegen zich tussen een staat van bewustzijn en slaapwandelen.

Zwarte lucht en
scherp licht

Boven
de (stads)landschappen en industriële complexen dreigen vaak loodgrijze of
zwarte luchten. Toch fotografeert Dhervillers zijn locaties overdag, en maakt
hij er voor het uiteindelijke kunstwerk een avondopname van. Dhervillers is van
oorsprong een theaterlichtman. Hij gebruikt de filmische ‘Night for Day’
techniek, die ook in de filmindustrie toegepast wordt. Dhervillers is een ware meester
met licht en kleur. Het geeft zijn foto’s een filmisch karakter.
Zijn landschap en lichtwerking lijken
geïnspireerd op die van de Nederlandse schilderkunst van de
zeventiende-eeuw. Of zij geven de indruk dat hij het landschap van de Romantiek
zoals bij Caspar David Friedrich, tot voorbeeld heeft genomen.

Fictieve realiteit

Dhervillers
speelt met het collectieve geheugen (de archieven en Internet) en ons,
inmiddels geschoolde, fotografisch geheugen. Daarnaast gaat hij met zijn
manipulaties in knip- en plakwerk een dialoog aan over concepten als
‘documentair’ en ‘fictief’. We zien zowel kunstmatig als natuurlijk licht.
Dhervillers wekt mensen weer tot leven in zijn wonderlijke fotografische
tableaus. Heden en verleden komen erin samen.

Neergang

De
locatie van de foto´s met verlaten industriële complexen bestaat echt: de
Völklinger Hütte, een gesloten ijzersmelterij en staalfabriek in het Duitse
Saarland. Onder een dreigende lucht steekt het schelle groen van de vegetatie
tegen het roestige metaal en de afbladderende verf van gebouwen en installaties
scherp af. Dhervillers toont in zijn werk naast de neergang van een industrie
die ooit duizenden een inkomen bood, vooral ook hoe de natuur de macht weer
terug grijpt op deze door de industrie sterk vervuilde plek.
Dhervillers toont in zijn werk de neergang van
een industriecomplex en hoe de natuur terrein herovert op deze door de
mens gecreëerde wereld. 

De kunstenaar

Na een studie fotografie in
Montpellier en Parijs, woont en werkt fotograaf Nicolas Dhervillers (*1981,
Massy, Frankrijk) in de Franse hoofdstad. Zijn werk wordt sinds 2009 regelmatig
op groeps- en solo-exposities in Frankrijk en andere Europese landen, Amerika
en China gepresenteerd.
 In 2010
was hij niet alleen genomineerd voor de Prix Special du Jury Arcimboldo, een
fotoprijs voor geënsceneerde fotografie, maar won hij ook de Prix du Salon de
la Photographie Paris. In 2013 was hij genomineerd voor de Prix BMW.

Het
werk van Dhervillers is onder meer opgenomen in de collecties van FNAC,
Bibliotheque Nationale France en Ville de Paris.

‘Priest’ in collectie Gemeentemuseum Helmond

Dhervillers
is een kunstenaar van deze tijd, waarbij historie, kunsthistorie en hedendaagse
beeldcultuur een spannende relatie met elkaar zijn aangegaan. Het werk van
Nicolas Dhervillers sluit daarom aan bij het aankoopbeleid van het museum. Zijn
fotografie past zowel binnen het verzamelgebied van hedendaagse kunst dat
reflecteert op de alledaagse ‘postindustriële’ samenleving. Verder verzamelt
het museum werken die zijn geïnspireerd door de populaire beeldcultuur.
Daarnaast sluiten andere foto’s van Dhervillers aan bij de collectie Mens en
Werk, een verzameling internationale beeldende kunst die de visie van de
kunstenaar op de mens en zijn werk(omgeving) laat zien.  De recente verwerving van de foto ‘Priest’ en
enkele werken uit de serie ‘Behind the Future’ betekent dat voor de eerste keer
werk van deze jonge en veel belovende fotograaf in openbaar Nederlands
kunstbezit is opgenomen.

Voor meer informatie
over de kunstenaar en zijn werk:
www.nicolasdhervillers.com. Hij
wordt vertegenwoordigd door de Parijse School Gallery (www.schoolgallery.fr).