Helmond centrum wel of niet aantrekkelijk voor shoppers

Foto: Helmond Nieuws

Het Helmondse winkelgebied is de laatste jaren flink aangepast en gemoderniseerd, maar wat vinden de consumenten daar eigenlijk van?

Het lijkt erop dat de shoppers er helemaal niet mee bezig zijn hoe mooi en vernieuwend het Helmondse winkelgebied is. De consument komt voor het hoognodige naar de stad en is dan ook weer zo snel mogelijk weg, maar waarom? Te weinig aanbod? Niet gezellig? Parkeren te duur? Het is niet echt duidelijk, maar de cijfers laten zien dat de bezoekers aantallen in 2013 nog een kleine stijging hebben gemaakt, maar in 2014 een flinke keldering hebben gemaakt.

Als er minder bezoekers door de stad wandelen dan heeft dat direct invloed op de sfeer in de stad (dooie boel), maar toch hoeft het niet druk te zijn om de consument de juiste beleving en een positief gevoel mee te geven als ze door de stad lopen. “Het was niet druk, maar de sfeer was wel prettig en ben in een aantal winkels verrassend leuk geholpen en heb mooie aankopen gedaan”.

Ondernemers moeten de zintuigen van de passanten weer zien te prikkelen, beleving is meer dan een gevoel, het is horen, proeven, zien, ruiken en voelen, zijn 5 essentiële punten waar je als detaillist iets mee kunt. Shoppen moet weer een ervaring worden, het moet een goed gevoel geven en als de mensen met een goed, vrolijk en gelukkig gevoel naar huis gaan, zullen ze eerder hun weg terug vinden naar het Helmondse centrum.