Bavaria ziet nettoresultaat gigantisch stijgen met nagenoeg gelijke omzet

Foto: Helmond Nieuws
Bavaria heeft in 2014 een stijging van het nettoresultaat weten te realiseren. Het resultaat steeg van € 15,5 miljoen in 2013 naar € 24,7 miljoen in 2014. De omzet bleef nagenoeg gelijk: het afgelopen jaar boekte Bavaria een omzet van € 503,9 miljoen tegenover € 508,5 miljoen in 2013. In totaal verkocht de Brabantse brouwer in 2014 5,6 miljoen hectoliter bier. De solvabiliteit en liquiditeit bleven in 2014 onverminderd hoog met respectievelijk 57,8% en 1,52.

Bavaria heeft de afgelopen jaren gericht gekozen voor bepaalde segmenten in bepaalde regio’s en daar konden in 2014 de eerste vruchten van geplukt worden. Wereldwijd zijn verschillende nieuwe markten aangeboord en bestaande markten zoals Rusland, Azië, Oceanië en Amerika maakten in 2014 een sterke groei door. In thuismarkt Nederland wist Bavaria met innovaties binnen Bavaria 0.0% en Bavaria Radler een omzetstijging te realiseren en mede daarmee haar marktaandeel verder te vergroten.

De zelfstandige divisie Holland Malt draaide in 2014 een recordjaar voor wat betreft de productie. Door het belang van Agrifirm in Holland Malt over te nemen werd Bavaria in 2014 voor 100% eigenaar van de mouterijen in Eemshaven en Lieshout. Holland Malt en Agrifirm zullen in de toekomst intensief met elkaar blijven samenwerken.

Frank Swinkels, CFO van Bavaria, licht toe: “We kunnen terugkijken op een succesvol jaar waarin onze keuzes voor specifieke markten en segmenten zich vertaald hebben naar een stijgend nettoresultaat. We beschikken inmiddels over een uitgebreid merkenportfolio en hebben exclusieve samenwerkingsverbanden met belangrijke spelers in de speciaalbiermarkt. Daarmee kunnen we de ruimte in de markt opzoeken en nieuwe consumenten aantrekken.” Swinkels vervolgt: “Onze brouwerij in Ethiopië, Habesha genaamd, zal in de loop van 2015 geopend worden. Dat zal wederom een belangrijke mijlpaal worden in het intensiveren van onze wereldwijde business en het bedienen van specifieke markten. We zien de toekomst met veel vertrouwen tegemoet.”