Rally Team met twee Rookie auto’s aan de start

Foto:

Afgelopen weekend toog Rally
Team Brabant naar het westen van Brabant om deel te nemen aan de GTC Rally. De
rally die de beroemde “Nacht van Achtmaal” in zich herbergt werd maar liefst met
twee Rookie auto’s bestreden. Naast de Mitsubishi Lancer Evo X van Antoine en
Johan was er ook de taak voor het team om te zorgen dat de Nissan 350Z van Stijn
van Bree en Marco Schillemans in de wedstrijd bleef.

Vrijdagavond kregen
de deelnemers meteen acht klassementsproeven voor de kiezen, met als extra
uitdaging het rijden tot diep in de nacht. Na een korte nachtrust moesten er
zaterdag wederom acht klassementsproeven worden volbracht. Dat dit geen
makkelijke opgave was, is te zien aan het aantal deelnemers wat de finish
uiteindelijk bereikte, van de 58 deelnemers waren dat er slechts 38. Super trots
is Rally Team Brabant dan ook dat zij maar liefst twee auto’s aan de finish
wisten te krijgen. Antoine en Johan vochten zich naar een vijfde plaats al
gemeen terwijl Stijn en Marco de achttiende plaats wisten te bemachtigen in hun
eerste rally met de 350Z.

Stijn van Bree /
Marco Schillemans

Stijn en Marco kwamen naar Etten-Leur met de 2e
Rookie auto, een Nissan 350 Z. Stijn had voorafgaande aan de wedstrijd slecht
een klein uurtje kunnen testen om een beetje het gevoel te krijgen met deze
auto, de praktijk zou dus moeten gaan uitwijzen wat er mogelijk was. Ervaring in
het rijden van de grote zware rally’s had Stijn ook nog niet aangezien hij begin
juni pas aan de start stond van zijn eerste grote wedstrijd. Het duo keek dan
ook tegen een groot niet voorspelbaar avontuur aan.

Zonder verwachtingen
werd de rally ingegaan, het motto was plezier maken, leren en dan vervolgens
gaan presteren. En dan maar zien waar dit hun zou brengen in het eindklassement,
want de finish halen was iets wat de heren ook hoog op hun verlanglijstje hadden
staan. Marco was de laatste 8 editie’s niet aan de finish gekomen en had dus nog
een a ppeltje te schillen met zijn thuiswedstrijd.

Met een 100%
voorbereiding werd er vrijdagavond gestart, Stijn kon mooi gebruik maken van
alle kennis van het parcours die Marco de afgelopen jaren had opgedaan. De extra
gladde bochten, verkanting van de weg, het verschil in diverse ondergronden maar
ook de punten waar in het verleden al auto’s het strijdtoneel hadden moeten
verlaten. Daardoor kon er op vrijdagavond al hard gegaan worden waar het
verantwoord was en een tikkie terug daar waar Marco vertelde dat het sterk
gewenst was. Dat dit een prima tactiek was bleek midden in de nacht toen de
eerste acht klassementsproeven erop zaten en ze, ook tot hun eigen verbazing,
terug te vinden waren op een 21ste plaats in het algemeen klassement.

De
gehele zaterdag is er defensief hard gereden ipv “ de dood of de gladiolen” en
dit begon zijn vruchten af te werpen, langzaam kropen ze gedurende de dag naar
voren in het klassement. Op klassementsproef 12 was er nog e ven een klein
momentje, in precies dezelfde bocht als Antoine en Johan schoven ook zij opzij.
Echter was de weg voor hun al vrij gemaakt van prikkeldraad en houtwerk door
verschillende auto’s voor hun, doordat Stijn het gas er op hield schoten ze naar
de andere kant van de weg waar ze net voor een paaltje langs schoten. Het duo
pakte snel hun ritme weer op en voltooide de rally. Groot was de vreugde toen
bleek dat Stijn en Marco in hun eerste grote rally een 18e plaats algemeen
scoorden en daarnaast nog als 3e Nissan van de 10 die gestart waren binnen
kwamen.

“ Wij willen hierbij als eerste Rally Team Brabant bedanken voor
de perfecte samenwerking. De professionaliteit van dat team is heel groot en de
sfeer heel warm, fijn dat we daar deel van mochten uit maken. Marco en ik hebben
van begin tot eind genoten” begint Stijn “Daarnaast nog een woord van dank aan
Mats en Mark van de Brand die voor ons klaar stonden als het nodig was. Nu op
naar Hellendoorn waar ik sam en met Marco en Rally Team Brabant deze ervaring
verder wil gaan uitbreiden en hopelijk weer zo’n mooie prestatie kan neerzetten”
besluit Stijn.

Antoine van
Ballegooijen / Johan Findhammer

De eerste ronde van drie proeven
verliep vrijdagavond volgens plan, bedoeling was om vlot te starten maar wel
energie over te houden voor de lange nacht. Enige kleine oponthoud wat ze even
hadden was doordat een deelnemer voor hun van de weg geraakt was en er ver van
te voren gele vlaggen werden getoond waardoor er snelheid geminderd werd.

De tweede ronde verliep perfect, Antoine en Johan kwamen echt in een
goed ritme. Echter op proef Achtmaal kwamen ze bij de auto van Martin van Iersel
uit die in de sloot lag. Omdat er geen baanposten te zien waren en ook geen
navigator werd besloten om even te stoppen. Martin gaf gelukkig OK waardoor ze
door konden rijden, wel zijn ze nog gestopt bij de volgende baanpost om dit te
melden. De tijd die er daardoor neergezet werd was bijzonder slecht, echter werd
op verzoek van Johan deze ti jd later herzien en door de organisatie
gecorrigeerd.

De derde ronde verliep probleemloos en stonden ze na een
lange nacht deze eerste dag afsluiten om een keurige 5e plaats algemeen, slechts
6 seconden achter de GT3 Porsche van Timothy van Parijs.

Na een goede
nachtrust waren ze weer fris om de laatste acht proeven te gaan rijden. Meteen
moest er een moeilijke keuze gemaakt worden omdat het tijdens de nacht was gaan
regenen. Het werd net voor de start droog maar er was wel nog steeds dreiging
van regen. Samen werd besloten om op slicks van start te gaan, een gouden keuze
bleek achteraf.

Op een rap tempo werden de middagproeven afgewerkt, het
ritme bleef hoog en de tijden goed. Klassementproef twaalf was er een klein
momentje voor de heren. Bij het aanremmen op een haakse bocht naar rechts
vertraagde de auto in het geheel niet. De Evo X schoof het bos in, rooide wat
kreupelhout en stond net voor een aantal bomen stil. Gelukkig bleef deze ac tie
“ zonder erg” zoals collega van Parijs constateerde.

De laatste proeven
liep de samenwerking in de auto als vanouds en ook de snelheid was weer helemaal
terug. Er werden constant tijden in de top 5 op de klokken gezet. Met een 5e
plaats algemeen werd de rally afgesloten. Uiterst tevreden kan het team zich nu
gaan richten op hun wedstrijd van het jaar, de WK rally in Duitsland. Met deze
perfecte generale gaan ze daar vol goede moed heen.