Aandacht voor borstkanker via facebook is HOAX

Foto:

Een nieuwe kettingbrief is de laatste tijd populair op Facebook,
zogenaamd om aandacht te vragen voor borstkanker. Vrouwen zetten in hun
status een bericht om reacties uit te lokken. Daarna laten ze weten dat
het niet klopt, ‘maar dat ze tenminste hun borsten nog hebben.’

In werkelijkheid is de trend niets meer dan een ordinaire hoax. Het werkt als volgt: de vrouwen zetten een van de volgende zaken op hun Facebook en hopen daarmee op zo veel mogelijk reacties:

1. Stomme diarree. 
2. Heb juist een boete kunnen vermijden door mijn borsten te laten zien. 
3. Heeft er iemand een tampon, ik heb er geen meer. 
4. Hoe raak ik van voedselvergiftiging af. 
5. Waarom is er niemand in de buurt als ik geil ben. 
6. Geen toiletpapier, dag sokken! 
7. Iemand heeft mij een baan aangeboden als prostituee. 
8. Ik denk dat ik verliefd ben, wat moet ik doen? 
9. Ik heb besloten om geen ondergoed meer te dragen. 
10. Het is bevestigd, ik ga mama worden. 
11. Ik weet echt niet hoe ik moet vertellen dat ik lesbisch ben. 
12. Het was te mooi om waar te zijn, ik ben zwanger. 
13. Heb net 1000 euro gewonnen met kraslot.
14. Ik ben net te weten gekomen dat ik de laatste 5 maanden ben bedrogen.
Nadat de dames dit hebben gepost, wachten ze geduldig alle geschokte reacties af. Wanneer de eerste berichten zijn geplaatst, wordt de volgende post geplaatst: 
‘Geintje, maar ik heb gelukkig mijn borsten nog.’
Daarna moeten de andere vrouwen die een like of een reactie hebben gegeven dit ook op hun eigen Facebook zetten. Dit alles zou de aandacht weer even op borstkanker vestigen. 
Niet voor mannen
Mannen mogen niets weten van het onderlinge geheim. “Dit komt overwaaien uit Engeland. Dit is daar het 2014-borstkanker-bewustzijn-spel. Nu moet je een van de onderstaande veertien statussen kiezen en posten op je status. Wees niet onsportief.” De website Hoaxwijzer.nl beweert echter dat dit geen ‘awareness’ oproept, maar verveling en irritatie. Sinds juni waart de nieuwste versie rond. 
Al eerder, maar dan anders
In 2012 werd een soortgelijke actie ook al eens op Facebook geplaatst. De organisatie Pink Ribbon liet toen weten niet de organisator te zijn, hoewel dat wel door sommigen werd beweerd. “Op verschillende sociale netwerken, waaronder Facebook, komen er berichten voorbij waarin bijvoorbeeld staat: ‘Ik ben 4 maanden naar Mexico’ en ‘Ik ga voor 7 maanden naar Oostenrijk’. Wij hebben begrepen dat deze actie bedoeld zou zijn ter ‘ondersteuning voor het borstkanker bewustzijn’. Wij waarderen het als mensen aandacht vragen voor borstkanker, maar om verwarring te voorkomen willen wij jullie bij deze laten weten dat Stichting Pink Ribbon niet de initiatiefnemer is van deze actie.”