Helmond genomineerd voor Nationale Citymarketing Trofee

Foto: Helmond Marketing

Helmond is genomineerd voor de Nationale Citymarketing Trofee in de categorie tot 100.000 inwoners. Andere genomineerde steden zijn Veenendaal, Den Helder, Kampen en Rhenen. Op 8 juni, tijdens het Nationaal Congres Citymarketing, wordt bekend gemaakt welke stad er met de trofee vandoor gaat.

Bestuurders met citymarketing in portefeuille, citymarketeers, de jury van de Nationale Citymarketing trofee en een groep citymarketing experts hebben Helmond genomineerd. Zij ontvingen afgelopen weken een digitale vragenlijst waarin gevraagd werd welke gemeente zij het meest toonaangevend vinden als het gaat om citymarketing. Ook werd gevraagd naar de belangrijkste doelen van citymarketing en de gemeenten die deze doelen het beste weten te bereiken.

Opsteker

Citymarketing-wethouder Frans Stienen laat weten dat hij de nominatie voor Helmond een mooie opsteker vindt. Helmond is het afgelopen jaar volop positief in het nieuws geweest dankzij een bedrijf als Vlisco, maar ook dankzij spraakmakende innovaties op het gebied van food technology en smart mobility. Bovendien heeft Helmond in het afgelopen jaar flinke slagen gemaakt in haar citymarketingbeleid. Met voorzitter Pieter van Geel aan het roer ontwikkelt Helmond Marketing zich daarbij tot een organisatie die niet alleen organiseert, maar ook aanjaagt en verbindt. Van Geel: ”Deze nominatie doet recht aan de inzet van al die partijen, die samen met ons van Helmond een aantrekkelijke en bruisende stad maken.”

Beoordeling

Binnenkort beoordeelt de vakjury de nominaties en wijst uiteindelijk de winnende gemeente aan. De genomineerde gemeenten leveren hiervoor gedetailleerde documentatie en motivering aan bij de jury. Bij de uiteindelijke beoordeling zullen vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing worden meegewogen. Ook wordt gevraagd naar een kosten-batenanalyse en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar. Tenslotte wordt er gekeken naar vernieuwing en bijdrage aan het vakgebied.

Jury

De jury staat onder leiding van Erik Braun (universitair docent Erasmus Universiteit Rotterdam). De jury bestaat verder uit; Eric de Kluis (hoofdredacteur Binnenlands Bestuur), Angelique Lombarts (Aloaconsultancy), Thom Ummels (onafhankelijk citymarketing expert) en Hans Oostendorp (Necker van Naem).

Nationaal Congres Citymarketing

De Nationale Citymarketing Trofee (NCT) wordt dit jaar voor de zesde keer uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing. Dit landelijk congres wordt dit jaar voor de 8e keer gehouden op 8 juni in de Zaanstreek. Meer informatie: www.nationaalcongrescitymarketing.nl