In Helmond wordt er vaak geklaagd over lastige brieven van de gemeente en andere instanties. Helmonders hebben de mogelijkheid om onbegrijpelijke post van hun gemeente terug te sturen, maar het resultaat blijkt tot nu toe slechts \'\'\'\'\xE9\'\'\'\xE9\'\'\'\xE9n echte reactie na zeven maanden op te leveren.
Het stadsbestuur van Helmond streeft ernaar om iedereen goed te bereiken en begrijpelijke teksten te verstrekken in brieven, op de website en bij aanvraagformulieren. Om dit te realiseren, is begin juni een test gestart om de communicatie te verbeteren. De proef is begonnen op de afdelingen Sociaal Domein en Dienstverlening, waarbij inwoners de mogelijkheid krijgen om moeilijk leesbare brieven terug te sturen met feedback.
Op dit moment zijn er slechts twee brieven retour ontvangen. E\xE9n brief bevatte geen feedback, terwijl de andere brief aangaf dat er een typfout was gemaakt. Ondanks de beperkte respons gaat de gemeente door met de proef en zal ook post van andere afdelingen voorzien worden van stempels die wijzen op de optie om moeilijke brieven terug te sturen.
Een extern bureau heeft recent de website van Helmond onderzocht en indien nodig worden de teksten op de website aangepast om deze beter leesbaar te maken. De gemeente blijft zich inzetten om de communicatie met haar inwoners te verbeteren, ondanks de beperkte respons op de terugstuurmogelijkheid van moeilijke brieven.